förlossningsberättelse

1kommentarer

Jag har verkligen dragit mig för att skriva en förlossningsberättels, mest bara för att det är så mycket att skriva. Men det kan ju vara roligt att ha sen så här kommer den.
 
Jag gör en superkort version först om nån inte vill läsa allt i detalj.

Tisdag den 15/3 ungefär kl 15 gick mitt vatten.18:30 kom vi in på förlossningen för att bli undersökta, hon vi träffade sa att det mest troligt var en flytning men att vi kunde få komma tillbaka senare. Efter kl 22 gick vi upp igen och fick då träffa en annan kvinna som efter en undersökning konstaterade att det var en solklar vattenavgång och eftersom jag inte hade haft några värkar skulle vi komma tillbaka dagen efter kl 15.

 Kl 2 på natten vaknade jag och hade värkar, somnade igen och vaknade kl 3 och då hade värkarna ökat. vid kl 4  gick vi upp på förlossningen, hade då klockat värkarna till 3 minuter emellan. CTG kurvan avbröts då jag hade så kraftiga värkar så hon undersökte mig istället och jag var fullt öppen. Gick över till förlossningen och sen kl 06:14 föddes våran lilla tjej..

Här kommer den långa versionen
 
Den 15/3 var det meningen att vi skulle få tillbaka huset efter att ha bort borta i ca 2 månader, vilket var rätt så jobbigt i slutet med hundar som skulle rastas och en massa trappor och jag som typ inte orkade gå. Sen blev det så att dom ville bo kvar tills den 1/4, dagen innan lillan var beräknad men jag trodde att jag skulle gå över  typ en vecka så det gjorde inte så mycket.

I alla fall så var det tisdag den 15 mars och Tommy skulle åka till Pilträsk efter jobbet och sova där eftersom han skulle upp till Gällivare dagen efter för att träffa sin nya chef. Jag, pappa och mormor satt ute hela dagen då det var så bra väder, vi pratade om att en tremening till mig fått tvillingar samma dag och funderade på när min lilla bebis skulle komma.
När vi väl gick in så var jag såklart hungrig så jag tog fram lite bröd och stoppade i brödrosten och när jag precis hade tryckt ner brödet så rann det till och jag tänkte typ att jag kissat på mig. Sprang på toa och när jag satte mig så bara fortsatte det att rinna, när det väl slutat så gick jag ut i köket och jag sa till dom att "jag tror mitt vatten just gick".. Jag kände hur det rann till igen så jag satte mig återigen på toa medans jag ringde till förlossningen och dom ville att jag skulle komma in för en kontroll inom 6 timmar, klockan var väl ca 15:20 nu.
 
Ställde mig i duschen eftersom det bara fortsatte rinna, samtidigt som jag ringde till Tommy. Han var precis påväg till Arvidsjaur och sen skulle han ju som sagt vidare till Pilträsk direkt. Sa något i stil med "hörru du... du kan int fara till pilträsk, du måste komma och hämta mig för mitt vatten har gått" och han typ bara "är det sant eller ljuger du nu bara för att jag inte ska fara". Haha fick verkligen övertyga honom att Ja, vattnet har gått.
 
Han var nog ganska nervös stackaren för det gick ganska snabbt till Sunderbyn, själv var jag så jävla lugn,  fattar det typ inte själv. Vi kom in för kontroll någon gång kring 18:30-19:00, hon tog en CTG kurva och undersökte mig men sa att det inte såg ut som en vattenavgång och att det mest troligt bara var en flytning och eventuellt slemproppen... Jag blev såå besviken för jag visste ju att det var vattnet, försökte verkligen betona hur mycket som hade kommit, att det bara rann liksom. Till sist sa hon att eftersom vi ändå skulle sova på patienthotellet så skulle vi komma tillbaka lite senare för att kolla igen. Jag fick en binda och vi åkte ut på Storheden för att äta och handla lite på Coop. När vi kom tillbaka på förlossningen efter kl 22 så hade dom haft skiftbyte och hon vi fick träffa då var mycket trevligare och sa till sist att det var en solklar vattenavgång och att vi skulle komma tillbaka kring 15 dagen efter.
 
Vi gick och la oss. Sen vaknade jag klockan 2 och då hade värkarna börjat, hade inte haft en enda värk före det, jag gick upp och kissade och sen somnade jag om igen. Vaknade klockan 3 och då var det ordentliga värkar så jag steg upp och gick in på badrummet, spydde lite, sket lite och klockade värkar.. Strax före 4 vaknade Tommy och skrek att jag skulle hålla käft, haha, jag sa att han fick ringa förlossingen och säga att vi kommer upp. Fick stanna 2 gånger på vägen dit för att värkarna gjorde ont, när jag kom upp skulle dom ta en kurva men hon hann i princip bara gå ut så kom hon igen, jag hade så starka värkar, det gjorde så ont att jag skakade i kroppen och jag kunde inte ligga still. Då undersökte hon mig och jag var öppen 10cm! Hon blev så förvånad och bara "Oj, du är ju öppen 10cm. Vi får flytta dig till en förlossningssal för du ska ju snart föda".
 
Klockan 5 var jag påkopplad i förlossningssalen, barnmorskan jag hade berättade att hon såg när vi kom in men att hon aldrig hade trott att det var dags nu :p eftersom jag redan var helt öppen så var lustgasen det enda jag fick och jag tycker den funkade väldigt bra faktiskt. Vid 6 sa barnmorskan att hon skulle sätta ett värkstimulerande dropp för att mina värkar var så korta så det hände inte så mycket, hon hämtade det och medans hon står och ska sätta det så är det nån (antingen Tommy eller undersköterskan) som säger att "Nu kommer hon" så barnmorskan fick släppa allt för att springa och ta emot ungen. kl 06:14 den 16/3 kom hon i vecka 37+3, efter 40 minuters krystvärkar, 2700gram och 44cm. Jag blev gode chockad över hur liten hon var, våran fina lilla Tove. 

1 kommentarer

Sandra N

01 Jun 2016 00:10

Oj så olika förlossningar kan vara :)
Jätte kul att läsa om iallafall, och en snabb latensfas verkar de som, skönt!
Grattis till eran dotter :)

Svar: ja tänk att det är så olika för alla :) min bm sa att dom inte berättar om såna här förlossningar för då skulle folk bli så besvikna :p
Tjohalian

Kommentera

Publiceras ej